Ugrás a fő tartalomra

A Kur-földnyelv

Litvánia kihagyhatatlan látnivalója a Kur-földnyelv, amely egy 98 km hosszú és 600-2000 méter széles félsziget Klaipeda és Lesznoj (Oroszország) között. A 98 kilométerből 52 km tartozik Litvániához és 46 km Oroszország Kalinyigrádi körzetéhez. A félsziget Lesznojnál csatlakozik a földrészhez.
A földnyelv szinte egésze homokos talajú, ennek köszönhető, hogy itt található Európa egyik legnagyobb dűnéje is. A félsziget a Kur-öblöt és a Balti-tengert választja el egymástól. Klaipedából nagyjából 10 perces kompúttal lehet átkelni a túlpartra.
Vasárnap ide készültünk kirándulni. Elég rossz időre ébredtünk, eleredt többször is az eső, így sajnos csak későn tudtunk elindulni a kempingből. A kompra szállás is elég lassan ment, pedig folyamatosan járt több komp is a két oldal között. Ahogy átértünk, mi Nida falucska felé indultunk, mert itt található a Parnidis-dűne, ami az egyik legnagyobbnak mondott Európában. Ez a komptól 50 kilométerre van, tehát már az orosz határhoz közel. A szigeten útdíjat is kell fizetni. Ez személyautóknak 20 €.
Először a dűne feletti obeliszkhez mentünk, innen, azt mondják, egyedülálló módon, a nap a vízből bukkan elő reggel és oda is bukik le este a másik oldalon. Azt olvastuk mindenütt, hogy a dűne veszélyeztetett terület és csak a kijelölt utakon lehet közlekedni, ehhez képest nagyon meglepődtünk, hogy odalent, a homokban gyerekek rohangáltak.
Elindultuk felfedezni a dűnét és kiderült, hogy teljesen körbe is lehet járni, lehet a homokon sétálni, csak néhány helyen vannak táblák, hogy veszélyes, mert leszakadhat a homokfal. Nagyjából másfél-két óra alatt meg lehet kerülni a dűnét, az út áthalad az úgynevezett Holtak völgyén is. Egyik oldalról csak homok, néhol fűvel benőve, másik oldalról a tenger szegélyezte az utunkat. Nem találkoztunk sok emberrel ezen a részen, a turisták nagy része csak az obeliszkhez sétál fel. Viszont az is kiderült, hogy ezen a dűnén kívűl még van egy sokkal nagyobbnak tűnő és tisztább, nem fűvel benőtt is, de az szigorúan védett terület, oda nem mehetnek látogatók, csak a kijelölt túraútvonalról látszik, egy kis öböl túlpartján.
A dűne megtekintésén kívűl mi még Juodkranté falucskát és a Borostyán-öblöt néztük meg, valamint Nidában felmentünk az Urbis-dombra egy geocaching láda kedvéért.
A Borostyán-öböl onnan kapta a nevét, hogy régen itt volt a borostyán kitermelés egyik központja. Ma már ennek semmi nyoma, az öböl vizén néhány faszobor tekinthető meg, amiket minden szeptemberben elégetnek egy ünnepség keretein belül.

Vezetés: 130 km
Séta: 16666 m

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Bemutatkozás

Idén májusban hirtelen úgy döntöttünk, hogy feladva addigi munkánkat, augusztustól "másfél év szabadságra" megyünk. Felmondtunk munkahelyünkön és most úgy tervezzük, nagyjából másfél évre kicsit kiszakadunk a mókuskerékből és valami egészen mással foglalkozunk, mint eddig évekig az irodában.
Főként utazgatni szeretnénk, hogy jobban megismerjük a világot és magunkat is, de arra is gondoltunk, hogy ha úgy adódik dolgoznánk is. Akár önkéntes munkát is végeznénk vagy esetleg szállásért és ellátásért cserébe dolgoznánk valahol.
Különböző terveink vannak, először is a Nordkappra készülünk autóval, az itteni kánikulából a hűvösebb égtájak felé utazunk.
Erika & Ádám

Kempingezési gyakorlat

Készülődvén a nagy útra, különböző gyakorlatokat tartunk Ádámmal. Szarvason a Holt-Körösben fürödve már tartottunk mentési gyakorlatot Baywatch-módra, aztán mivel én évek óta nem vezettem, de most két sofőrre lesz szükségünk, mivel több mint 7000 km-t kell megtennünk autóval, vezetési gyakorlatot is tartottunk. Sátorépítési gyakorlat is volt már, nem is akárhol, a szobában, az esős idő miatt.
A legfontosabb viszont a kempingezési gyakorlat volt, mivel már nagyon rég nem sátrazott egyikünk sem és úgy tervezzük, hogy az északi körutunk nagy részén az éjszakákat sátorban fogjuk eltölteni.
Ki kellett próbálnunk, hogy hogyan bírjuk a sátorozással járó macerát.
Galyatetőre utaztunk el pár napra a Mátrába, ahol a Turista Centrum új kempingjét próbáltuk ki, ami még teljesen kész sincsen. Nincs pl elkerítve az erdőtől így rögtön első éjszaka, nem sokkal lefekvés után fontos dolgot tanultunk. Ételt, könnyen megközelíthető helyen, még a sátor előterében sem lehet hagyni, mivel a rókáknak jó a s…

Kezdődik az utazás

Ma reggel végre elindultunk a várva várt kalandra. Utazáshoz ideális, esős napot fogtunk ki, az előző napi 40 fokos kánikula után. Kényelmes tempóban haladtunk, 550 kilométert tettünk meg egész nap.
Többször is megálltunk, többek között azért is, hogy geocaching ládákat keressünk. Azt találtam ki ugyanis, hogy útközben végig „nyomokat” hagyunk majd. Otthagyjuk az aláírásunkat a geocaching ládákban. Az elsőt Poroszlón találtuk, majd a következőt már Szlovákiában, Lipnikyben. Nem vagyunk nagy ládakeresők, de ha megyünk valamerre és útba esik egy-egy érdekes láda, azt begyűjtjük. Most inkább az egyszerűbbeket kerestük menetközben.
Délután már Lengyelországba értünk és 6-kor még a nap is előbújt. Meg is álltunk rögtön egy magyar étteremnél. Még csak pár órája hagytuk el az országot, de a honvágy máris ide húzott minket J
Bográcsgulyást, egy helyi specialitást, rzeszowi savanyú levest és Gundel palacsintát rendeltünk. Az étlapon tényleg rengeteg magyar étel volt és magyar borok is. A falo…