Túrázás az Andok déli részén

El Chalten volt a következő állomásunk, ami egy kis település a Los Glaciares Nemzeti Park mellett. Csak 1985-ben alapították, miután Argentína és Chile között volt egy kisebb összetűzés, hogy kihez tartozzon a terület. Végül az argentinoké maradt, akik a későbbi vitákat elkerülendő, berendezkedtek itt, létrehozták ezt a kis falut, ami ma Argentína egyik legtöbb turistát vonzó települése.

El Chalten a hegyek felől
És, hogy mi a vonzereje ennek a kis falunak? Azon kevés települések egyike ez Patagóniában, ahonnan nem kell több 10 kilométert utazni, hogy a hegyekbe keveredjünk, vagy valamilyen természeti látványossághoz. Több turistaútvonal is indul a faluból közvetlenül a hegyekbe, valamint a híres Fitz Roy megmászására is innen lehet elindulni.

Jobb oldalt a Fitz Roy hatalmas sziklatömbje
Mi is azért döntöttünk úgy, hogy eltöltünk itt néhány napot, mert már hiányzott, hogy több órás utazgatás nélkül is sétálgathassunk a természetben, erdőkben, hegyeken. Azt viszont tudni kell, hogy a szállásárak itt még a patagóniai átlagnál is drágábbak. De legalább ha egyszer ideérünk, nem kell már buszjegyre költeni és a nemzeti parkba sem kell belépőt váltani, tehát végül még így is megéri idejönni. Sokan itt is sátraznak, amivel csak az a baj, hogy az időjárás elég változó itt, és a tiszta, napos idő a ritkább.

Még messze járunk Buenos Airestől
Érkezéskor minden busz, a menetrendszerinti is, nemcsak a turistabuszok, megállnak a nemzeti park bejáratánál, ahol pár mondatban tájékoztatást adnak a turista útvonalakról és a nemzeti park házirendjéről. A legfontosabbak természetesen, hogy nem szabad tüzet gyújtani és ne szemeteljünk, ami viszont meglepő, külön felhívják a figyelmet, hogy a vizek tisztaságára ügyeljünk, ugyanis a nemzeti park patakjainak a vize iható és mindenki érdeke, hogy az is maradjon. Meg is kóstoltuk túra közben a vizet és tényleg tisztának látszott és nem lett tőle semmi bajunk.

Emlékmű a gondatlan turistához
- egy eldobott cigarettacsik műve a leégett fa -
ezért van szükség a nemzeti parkba lépés előtt ismertetni a házirendet mindenkivel
Időjárás jelentést is adtak és tényleg be is vált. Félig-meddig szerencsések voltunk. 3 és fél napot töltöttünk a faluban, másfél nap gyönyörű, napsütéses, nyári idő volt, ami nagyon ritka. Láttuk a Fitz Roy sziklatömbjét a faluból és túrázás közben is. De a maradék két napon megtapasztalhattuk milyen is az átlagos nyári nap Patagóniában. Felhőbe burkolóztak a környékbeli hegyek és órák hosszat esett az eső. Így sajnos túrázni is kevesebbet sikerült, de azért gyűltek a lépéseink.

Már közelítenek a felhők
Van több hosszabb túralehetőség is környékben, a legkedveltebbek a Laguna del Torre és a Laguna de los Tres nevűek, amelyeket kombinálni is lehet, ha valaki sátorral érkezik. A Laguna del Torre a Cerro Torre nevű hegycsúcs aljához visz, mely szintén egy látványos szikla, mint a Fitz Roy és még nehezebb megmászni. Mi csak az első kilátóig mentünk, mert csak egy délutánunk volt erre az útvonalra az időjárás miatt.

Kilátó a Torre hegycsúcsra
A Laguna de los Tres nevezetű turistaút visz el a Fitz Roy lábánál fekvő gleccsertó partjáig. Mi itt egy kicsit belustultunk, és nem eddig a pontig mentünk, ahova egy nagyon meredek hegyoldalon kellett volna felkapaszkodni, hanem inkább a lankásabb Piedras Blancas lagúna gleccsere felé vezető úton mentünk tovább. A Fitz Royt így is láttuk, és kicsit kíméltük a fáradt lábainkat.

Piedras Blancas kilátó
Vannak rövidebb túrák is a faluból. A Chorrillo del Salto egy 20 méter magas vízeséshez visz el, lankás terepen, a Los Condores és Las Aguilas kilátópontokról pedig a falura illetve a pampára van szép kilátás.

Chorrillo del Salto
El Chaltenba is szerveznek egy napos túrákat El Calafatéból, de mivel az oda-vissza út több, mint 5 óra, nagyon kevés idő marad túrázni. Utazással együtt, egy nap alatt, egyik hosszabb túraútvonalon sem lehet végigmenni, így ez nem éri meg úgy, mint Puerto Natalesből elbuszozni a Torres delPaine Nemzeti Parkba. Mindenképpen érdemes több éjszakát is eltölteni itt és reménykedni, hogy legalább egy-két nap szép idő lesz.