Úton, vizen, levegőben az USÁ-ban
Kipróbáltunk néhány közlekedési
módot az USÁban töltött hetek alatt, így gondoltam erről is írok egy kis
bejegyzést, mert volt pár érdekesebb dolog, amit észrevettünk.
Nézzük először a tömegközlekedést
a városokban. San Franciscóban utaztunk a cable caron és hagyományos buszon is,
valamint metrón, Las Vegasban a kaszinók közötti villamossal, New Orleansban a
történelmi villamossal, Miamiban pedig a trolleynak nevezett busszal és
vonattal. Általánosságban a tömegközlekedés nem drága, a cable cart leszámítva,
ami $7 egy útra, viszont ha szerencsénk van, lehet, hogy nem kezelik az előre
váltott jegyünket, vagy ha csak útközben ugrunk fel, lehet, hogy nem kell
jegyet váltanunk, mert sokszor a vezetőknek nincs idejük még a jegykezeléssel
is foglalkozni. Las Vegasban a Monorail $5, de vannak más villamosok is, néhány
kaszinó között, amik ingyenesek. Miamiban a trolleynak nevezett régimódi buszok
szintén ingyenesek és rengeteg útvonalon járnak. Amit nem lehet elmondani
ezekről a közlekedési eszközökről, az az, hogy gyorsak vagy pontosak lennének.
Amikor a cable caron utaztunk, az egyik vezető leugrott reggelit venni az egyik
sarki kisboltnál. Az utasok addig türelmesen várakoztak a járművön. Miamiban,
mikor a trolleyn utaztunk, a sofőrnek csörgött a mobilja útközben, lehúzódott
az út szélére és leszállt elintézni a hívást. Ingyenes fuvarról lévén szó, itt
sem türelmetlenkedett senki, meg sem lepődtek. A Miami vonat, ami nagyjából
olyan, mint a mi HÉV-ünk, sem a pontosságáról lehet híres.
Villamos New Orleansben |
A közlekedési táblák is megérnek
egy bekezdést. Nekem nagyon furcsa volt, hogy az amerikaiak nem szeretik a
piktogramokat. Ennyit még vezetés közben nem kellett olvasnunk, mint itt.
Szinte mindent kiírnak, és ábrákat csak pluszban rajzolnak a szöveg mellé.
Nincs zsákutca tábla, inkább kiírják, hogy „Dead End”, nem láttunk megállni
tilos, várakozni tilos táblákat sem, mindenhova szövegesen volt kiírva, mikor,
meddig lehet megállni, vagy ha nem lehet, akkor azt írták ki. Ha a jobb sáv
kanyarodó sáv, kiírják, hogy „Rigth Lane Must Turn”, esetleg rajzolnak egy
nyilat, de nem azon van a hangsúly. Elsőbbségadás táblájuk sincs, kiírják, hogy
„Yield” helyette. A sebességjelző táblákon sosem csak a szám van, hogy hány
mérfölddel lehet menni, hanem a biztonság kedvéért ráírják, hogy Speed Limit.
Kanyarban is kiraknak sebességjelző táblákat, de ezek úgy vettük észre csak
ajánlások, nem a kötelező sebesség. A jelzőlámpák mindig a keresztezendő út
túloldalán vannak, ami nekünk kanyarodáskor megtévesztő lehet. Pirosnál
általában lehet jobbra kanyarodni, ha nem, az is ki van írva. Főleg az első
napokban, kicsit sok volt, mikor egymás után 5-6 ilyen szöveges tábla volt.
Nehéz menet közben ennyi mindent elolvasni, amíg még nem ismerjük, mikor mit
írnak ki.
A benzinárak nagy variációt
mutatnak a különböző államokban. Ne lepődjünk meg, ahogy a méter, kilométer
helyett mérföldet használnak és a kilogramm helyett fontot, liter helyett is
gallonban számolnak, így a benzinár sem literre van kiírva, hanem gallonra, ami
majdnem 4 liter. Kaliforniában volt a legdrágább a benzin, $3,6 körül (kb 270
ft/l) és New Orleansban volt a legolcsóbb, még $2 körül is láttunk (150 Ft/l).
BP benzinkút Floridában |
Utaztunk a híres Greyhound buszok
egyikén is. Ez a társaság távolsági buszjáratokat üzemeltet, mint nálunk az
Eurolines. Nem volt a legjobb élmény. Két buszon utaztunk, mert át kellett
szállnunk útközben. Az elsőn büdös volt a WC miatt és az egész busz elég koszos
volt és zsúfolt is. A második járat valamivel jobb volt, de azért van mit
fejlődniük a buszozás terén. A hosszabb távon utazó utasoknak, még ha egy
járaton is utaznak, átszállás nélkül elvileg, akkor is többször le kell
szállni, mert mikor sofőr csere van, akkor busz csere is van, így éjszaka
közepén is felkelthetik őket, hogy lecuccoljanak, bevezetik őket az állomásra,
majd sorba állhatnak, hogy visszaülhessenek egy másik buszra.
A repülés az USÁn
belül, annál jobb élmény volt. A Delta Airlines egyik gépével repültünk, Los
Angelesből New Orleansbe, ami 4 órás út volt, de még én is sajnáltam, hogy le
kell szállnunk, pedig nagyon nem szeretek repülni, ha kicsit rázkódik a gép,
már megijedek, de ezen a járaton nagyon jól éreztük magunkat. Kaptunk enni,
inni, filmeket nézhettünk, zenét hallgathattunk, játékok voltak a kis fedélzeti
komputerünkben és még a stewardessek is kedvesek voltak. Hasonló volt az utunk
Barcelona és San Francisco között is, csak ott erre is számítottunk, hiszen az
egy 12 órás út volt, de itt nem is gondoltuk, hogy négy óra alatt ennyi
mindennel fognak minket szórakoztatni.
Folytatás
Megjegyzések
Megjegyzés küldése