Hány ember fér be egy perui taxiba?
Ecuadorból hajóztunk tovább dél
felé. Útközben, nagy örömünkre, delfineket vettünk észre. Valószínűleg a
hajótól megijedő halakra vadásztak, mert egy ideig jöttek mellettünk. Vidám
ugráltak a vízben, nagyon jó volt nézni. Aztán sajnos elmaradoztak és többször
nem is láttuk őket.
Peruban kötöttünk ki legközelebb,
méghozzá Salaverry kikötőjében. Itt nem sok látnivaló van, ez egy kis falu, viszont
nem messze innen található Trujillo, Peru második legnagyobb városa. Nem
fizettünk be semmilyen fakultatív kirándulásra, de érkezés előtti este kaptunk
egy kis üzenetet, hogy a Norwegian fog transzferbuszokat biztosítani másnap a
kikötőből Trujilloba. Még este lementünk helyet foglalni az egyik buszra, de
már akkor furcsa volt a szervezés. Csak a második reggeli buszra kaptunk
helyet, viszont a visszafele induló járat nem volt meghatározva, csak annyit
mondtak, hogy óránként fog indulni busz és, hogy mikor jön az utolsó. Én nem
aggódtam, hogy esetleg nem várna meg a hajó, ha nem férünk fel az utolsó
buszra, de érdekes, hogy nem jutott eszükbe, hogy ha 2-3 busznyi embert
bevisznek a városba, mi történik, ha mindenki az utolsó busszal akar
visszajönni. Végül nem derült ki, hogy ment a logisztika, mert reggel, negyed
órányi sorban állás után, miután már 10 perce el kellett volna indulnunk,
szóltak, hogy még 40 percet kell várni a buszra, mert valahol elakadt.
Szerencsére rögtön le is lehetett mondani az utat. Mi is így tettünk és
kimentünk a kikötő elé, ahol a taxishiénák vártak már az utasokra. Ezek tényleg
azok voltak. Nem tudom, hogy sodródtunk ilyen helyzetbe, de 5 perc múlva már
egy 5 személyes taxiban találtuk magunkat, 3 mexikóival és a perui sofőrrel.
Peruban semmiféle szabályok nem lehetnek a közlekedésben, simán hátraültetett 4
embert a kocsiba, 3 férőhelyre. Nem is tudom, miért mentünk bele. Ráadásul ezek
után még az árat is úgy kellett lealkudni, mert nem is kocsinként kértek pénzt
a taxisok, hanem személyenként. Mindenesetre ennek ellenére szerencsésen
beértünk a városba. Másfél órát sétáltunk a központban, az óvárosban, ami elég
jó állapotban maradt meg; szép, színes, felújított, koloniális épületekkel.
Aránylag kevés az ember, nyugalom van. Viszont ha innen kimegyünk, hatalmas
lesz a kontraszt a város többi részével szemben. Lepusztult épületek, vezetékek
tömege, nyüzsgés, utcai árusok kiabálása. Alig 10 méter távolságra egymástól.
A szép, tiszta, rendezett, kolonális óváros |
és az óvároson kívüli nyüzsgés |
Mivel a városban nem sok
látnivaló volt, és még a hajóra sem akartunk visszamenni, ha már betaxiztunk,
kimentünk még Huanchaco tengerpartjára is. Oda is a már ismert taxissal mentünk
és egyik előző utastársunkkal. Útközben megálltunk egy pillanatra Chan Chan
romvárosánál is, ami egy 13-15. századból fennmaradt vályogépületekből álló
világörökségi helyszín. Ez az egyik legveszélyeztetettebb is, mert az esőzések
(főleg az El Nino esetén érkező heves esők) és a szél nagyon pusztítják a
vályogot. Chan Chan városa 18 km2-en terült el, de a látogatók csak a legjobb
állapotban megmaradt negyedet látogatják, sajnos a terület nagy része, ahogy az
útról láttuk, egyáltalán nem áll védelem alatt, két forgalmas út is áthalad a
területen és nagyon sok a szemét az út mentén. Lehangoló a környezet.
Chan Chan egyik külső részén |
Huanchaco Trujillo
leglátogatottabb tengerparti része, mely amellett, hogy híres szörfparadicsom,
az ősi kultúrákból itt maradt kis halászhajókról - caballitos de totora- nevezetes.
Ezeket használták hasonló módon is, mint a szörfdeszkákat. Sétáltunk a parton,
megnéztük ezeket a hajókat, de nem maradtunk itt sem sokáig. Őszintén szólva,
nekünk ez a hely is nagyon kiábrándító volt. Mindenütt csak a sok szemét, az
utcákon, a tengerparton. Kóbor kutyák mindenütt. Kosz, por, rossz levegő…Érdekes
volt látni, hogy egy fehér bőrszínű turista próbálja összeszedni a szemetet a tengerparton
a sok kis barna helyi mellett, akik ügyet sem vetettek az egészre. De nem is
volt túl hatékony. Egy kis zacskóba szedegette a saját szisztémája szerint
válogatott szemetet. Egy fél csepp volt a tengerben, amit tenni tudott. Még
annyi szemetet sem szedett össze, amit ott az emberek egy óra alatt szétszórtak
a parton. Nem tudom, mikor jutnak oda, hogy rájöjjenek, hogy ha tisztább
környezetet teremtenek maguk köré, azzal is ők is csak jól járnak.
Caballitos de totora |
Másnap Callaoban kötöttünk ki,
ahonnan Limába, Peru fővárosába tudtunk könnyen eljutni. Mivel nagy dugókról
beszéltek és lassú közlekedésről, a hajót pedig semmiképpen sem szerettük volna
lekésni, befizettünk egy limai idegenvezetésre a hajón. Elég sok időt
töltöttünk a buszon, de látva a várost, és tudva, milyen a közbiztonság, nem bántuk
egyáltalán. Lima hatalmas város, 9 millióan lakják. Ennek megfelelően hatalmas
a nyüzsgés, embertömegeket látni mindenfele, itt is por van, kosz és büdös. Nagyon
megy a kiskereskedelem itt is, rengeteg az utcai árus, valószínűleg most a
karácsonyi bevásárlások miatt is többen vannak, de gyanítom ez egész évben így
megy. Ráadásul Dél-Amerika legnagyobb kínai kolóniája is itt él, tehát el lehet
gondolni, milyen piacozás megy itt.
Tömeg Limában |
Lima főtere, a Plaza de Armas,
nagyon rendezett ahhoz képest, más városrészek milyen állapotban vannak. Itt
van többek között az elnöki palota is – Palacio de Gobiernio – ami előtt épp
zajlott az őrségváltás, így belenézhettünk abba is egy kicsit. Közben
fennakadás volt, mert találtunk egy párt a hajóról, akik nem találták a
csoportjukat, majd míg nekik segített az idegenvezetőnk, a mi csoportunkból
tűnt el valaki, így vagy 10 percet várakoztunk, mire végre mindenki meglett és
mehettünk vissza a buszhoz.
Plaza de Armas |
Jártunk még Lima sok negyedében,
de már összefolynak az információk, a látottak. Rimacban a koloniális stílusú Paseo
de Aguast és környékét néztük meg, aztán jött az elegáns San Isidro kerület és
még mások is. A következő városrész,
amire felfigyeltünk, ami végre zöld volt és napsütötte, az az óceánparton
elterülő, toronyházakkal megtűzdelt Miraflores negyed volt. Itt egy szép park
húzódik végig a magas part tetején. Az óceán mentén húzódik ez a negyed, de
legalább 100 méterrel az óceánpart felett magasodik. A bohém Barranco negyed
Miraflores mellett terül el, itt a helyi Sóhajók hídját néztük meg és sétáltunk
át rajta. Ez egy fahíd, ami arról kapta a nevét, hogy a környék szerelmes művészei
itt sóhajtoztak be nem teljesülő szerelmeik miatt.
Puente de los suspiros |
Peruban a világ néhány legnagyobb
látványosságát tekinthetjük meg, mint például a Machu Picchut, a Titicaca-tavat
vagy az amazonasi esőerdőket, de nekünk most sajnos ezekhez nem volt
szerencsénk. Amit láttunk Peruból, nem volt nagyon meggyőző, nem ez lesz az
első ország, ahova a következő szabadságunk alkalmával visszajövünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése