Ízelítő Kolumbiából

December 7-én átszálltunk Miamiban az egyik óceánjáró hajóról, egy ugyanolyan másikra, majd két tengeren töltött nap után végre kikötöttünk Dél-Amerika partjainál. Nagyon örültünk, hogy szárazföldre léphetünk, mert a második napon elég rosszul éreztük magunkat. Első nap még vicces volt, hogy a hajó ide-oda kezdett dülöngélni és mindenki úgy közlekedett, mintha részeg lenne, de mivel következő nap még jobban imbolyogtunk, eléggé szédültünk és többször is le kellett dőlnünk napközben, hogy ne legyen hányingerünk. A Bahamák után nem is gondoltunk, hogy érezni fogjuk a hullámokat, mert ott szinte koncentrálni kellett, hogy érezzük a hajó mozgását.

Kikötöttünk Santa Martában
Első kolumbiai megállónk Santa Martában volt, Kolumbia egyik legrégebb óta fennálló városában. 1525-ben alapították, a Sierra Nevada lábánál, amelyik a világ legmagasabb tengerparti hegysége. Több nemzeti park is található a közelben, valamint gyönyörű karibi partszakaszok. Mi is be szerettünk volna fizetni egy túrára a Santa Marta nemzeti parkba, de sajnos ez nagyon hamar betelt, így lemaradtunk róla, a parton pedig nem tudtak ugyanilyen kirándulást ajánlani, így végül olcsón megúsztuk a napot, mert a városban maradtunk és gyalog mentünk mindenhova. Sétálgattunk a kishajó kikötő mellett, ahol a vízben pici cápákat láttunk úszkálni. Ilyen méretben nagyon aranyosak voltak, ahogy a kis hátúszójuk kilátszott a vízből. Aztán elindultunk a várost övező hegyek felé és rátaláltunk egy ’ösvényre’, már ahogy spanyolul hívták. A név alapján gondoltuk, majd bevezet az út a növényzet közé, úgy visz fel a hegyre, egy kilátóponthoz, de sajnos végig a közút mellett vitt, az egyébként nagyon szépen kivitelezett gyalogút. Jó kilátásunk volt a város előtt fekvő öbölre és a város mögött magasodó Sierra Nevada csúcsaira is. Az út végén pedig El Rodadero-ra lehetett lelátni, ami Santa Marta üdülőrésze, rengeteg szállodával a tengerpart mentén.

Santa Marta a hegyek felől
A modern sétaút, sajnos a forgalmas főút mellett
Jártunk egyet a városközpontban is, a koloniális stílusú házak között. A főtéren, a templom mellett ücsörögtünk egy darabig és figyeltük a helyi árusok üzletelését, jövés-menését. Az itteni katedrálist tartják a legrégibbnek Kolumbiában és 1839-ig itt volt eltemetve Simon Bolívar, a „nagy felszabadító”, ugyanis 1830-ban nem messze Santa Martától halt meg. Más híres emberek is kötődnek ehhez a környékhez. Gabriel García Marquez, a híres író, Santa Martától 50 km-re született, Aracatacában; a híres kolumbiai énekes, Shakira pedig Barranquillában született, a Santa Marta és Cartagena között félúton fekvő tengerparti városban.

Utcai árusok,

színes házak, és

kutyák mindenütt
Barranquillát nem látogattuk meg, de második Kolumbiában töltött napunkon Cartagenát fedeztük fel. Ez a város a spanyol gyarmatosítás alatt az egyik legfontosabb kikötő volt, az új világ értékeinek egy részét innen hajózták át Európába. A függetlenség kiharcolása után kevésbé fontos szerepet játszott az ország történelmében, de végül a 80-as években az óvárost a Világörökség részének nyilvánították és az újvilág felfedezői után a turisták lepték el az utcákat. Mintha még nem hajóztunk volna eleget eddig, Cartagena kikötőjéből katamaránon közelítettük meg az óvárost. Befizettünk egy vezetett városnézésre és mivel ugyanannyiba került a buszos, mint a hajós városnézés, inkább ezt választottuk. Főleg, mivel közlekedési dugókkal rémisztgettek minket a városba vezető utakon. Jól éreztük magunkat nagyon ezen a kis kiránduláson, de sajnos kevés információ maradt meg a túravezető mondandójából. Két dolog miatt sem tudtunk odafigyelni rá. Egyrészt King Arthur, a túravezető, minket és egy másik párt jelölt ki, hogy maradjunk mindig a csoport végén és figyeljük, hogy senkit ne hagyjunk el. Ez elég komoly munka volt, állandóan leszakadt valaki a csoporttól, és mi viszont így mindig utolsókként értünk oda mindenhova. Másrészt pedig, menet közben is, vagy ha megálltunk, állandóan árusok tömege lepte meg a csoportot és nem lehetett tőlük koncentrálni a látnivalókra. Pedig érdekes városban jártunk.

Már a kikötőben várnak minket az árusok; ki sem szálltunk, már kínálták a portékákat.

Utcai gyümölcsárus is sok van

Palenquera - vele is pénzért lehet fotózkodni
Cartagena sokkal szebb állapotban maradt fenn, mint Santa Marta, az óváros egész tiszta, kulturált, különleges a történelme. Kolumbiában valószínűleg azt képzelik, hogy a turisták kedvenc tevékenysége a vásárlás, mert a rengeteg utcai áruson kívül, még külön a túra keretében is elvittek minket 3-4 üzletbe is. Volt, ahol szuveníreket és a híresen finom kolumbiai kávét árulták, de volt, ahol ismét, mint a Bahamákon, több száz dolláros smaragd ékszereket akartak eladni nekünk. Arra jó volt, hogy a fülledt, meleg levegőből, bemeneküljünk a légkondis üzletekbe. A kávé egyébként tényleg nagyon finom, édeskés ízű. A smaragd pedig egyébként igazi kolumbiai szuvenír, itt bányásszák a legszebb darabokat és a legtöbbet is Brazília után.

Smaragd feldolgozatlan formában és ékszerként megcsiszolva

Finom édeskés a kolumbiai kávé
Mi csak az óvárosban sétáltunk, de Cartagena egyébként hatalmas, a part menti részeken rengeteg toronyházat húztak fel. Messziről nehéz lenne megkülönböztetni Miamitól. A régi városrészt fal veszi körül, ide is felmentünk, de épp csak néhány fotó erejéig. A városfalat a kalózok sorozatos támadásai miatt építették. Ezért maradt fenn Cartagena valószínűleg jobb állapotban, mint Santa Marta, mert nekik viszont nem volt ilyen védelmi vonaluk. Azon kívül, hogy a város fontos kikötő volt a gyarmatosítás során, az inkvizícióban is fontos szerep jutott neki. A főtéren - Plaza de Bolívar - ami ma egy kellemes, árnyas tér, középen Bolívar szobrával, a 17-19. században kivégzéseket tartottak az egyház nevében. Megnéztünk még néhány templomot is, és sétálgattunk a színes, gyarmatosítás korabeli házak között, egyik terecskéről a másikra.

Cartagenai utca

Koloniális ház

Kolombusz szobra

A hajóhoz visszatérve még egy meglepetésben volt részünk. A kikötő kijáratánál egy egész kis állatkertet alakítottak ki, így jól töltöttük az indulásig hátralévő időt. A kolumbiai esőerdők lakóit csodálhattuk meg, autentikus környezetben. Voltak itt papagájok, hangyászok, tukánok, és majmok is többek között.

Ara papagáj a kolumbiai zászló színeiben

Tukán
Kolumbia nem elsőszámú turistacélpont, hisz még mindig a drogkartellekkel és gerillaharcosokkal kapcsoljuk össze a nevét. Szerencsére a part menti területek teljesen biztonságosak, de az utcán tényleg nagyon körültekintőeknek kell lennünk, Dél-Amerikában a gyalogosoknak sosincs elsőbbsége. Van az országban felfedeznivaló bőven, érdemes lehet idelátogatni, de készüljünk fel a higiéniás állapotokra – sok szemét, csótányok, húgyszag az utcán – és arra is, hogy sok helyen megpróbálják lehúzni a turistákat. Sokaknak ez a fő megélhetési forrása itt.