Vonattal a dzsungelen keresztül
Mikor Foz do Iguacu-ba érkeztünk,
még nem tudtunk, hogy onnan hogyan és hová fogunk tovább menni. Annyi volt csak
biztos, hogy február végén már Rio de Janeiro-ba fogunk érkezni, hogy még
legyen időnk a március első napjaiban induló, hazafelé tartó, repülőjáratunk
előtt szétnézni a városban.
Túl sokat nem akartunk
bevállalni, mert már belefáradtunk az állandó helyváltoztatásba, így minden,
amire lehetőség lett volna, hogy megnézzük az Iguacu és Rio közötti területen,
tudtuk, hogy nem fog beleférni még a további közel 4 hétbe sem. Lemondtunk
tehát az izgalmas szafariról a Pantanalban, mert semmi garancia nincs rá, hogy
az ember lát tapírt vagy jaguárt, és lemondtunk Florianapolis tengerpartjairól
is, mert tengerpart van elég még Rio-hoz sokkal közelebb is. Az útvonalunkat
végül úgy terveztük, hogy a legegyértelműbb, legegyenesebb út legyen Rio-ig, de
közben bőven legyen azért látnivaló is. Először busszal elutaztunk Curitibába,
ahonnan a világ egyik legszebb útvonalán vonatoztunk át Morretesbe, egy festői
kisvárosba. Innen Sao Paolo érintésével Ubatubába, majd Paratyba megyünk
tovább, ahonnan már közvetlen járat visz Rio-ba.
Serra Verde Express |
A buszutunk Curitibába
eseménytelen volt. A busz viszont még kényelmesebb volt, mint amiket
Argentínában megszoktunk. Dél körül indultunk Foz-ból és estére értünk
Curitibába. Másnap vasárnap volt, így nem ültünk rögtön vonatra, mert olvastuk,
hogy olyankor rengetegen utaznak rajta. Inkább a városban sétálgattunk.
Curitibában is van ingyenes állatkert, azt is megnéztük, de itt főleg madarak
voltak, és néhány hal, így olyan állatot nem nagyon láttunk, amit eddig ne
láttunk volna már korábban valahol.
Pelikán a curitibai állatkertben |
Vettünk jegyet előre a másnapi
vonatra is, a Serra Verde Expressre. Mivel ez egy turistáknak szánt vonat, elég
borsos árak vannak, főleg ha interneten vásárolunk jegyet (32 USD). Ott ugyanis
csak a drágább osztályra lehet jegyet venni, ahol valamivel kényelmesebbek az
ülések, adnak egy-egy kis palackos vizet, valami kis nasit és portugál nyelvű idegenvezető
is van. Viszont helyben a fapados részlegre is befizethetünk, ahol csak az
élményt kapjuk (18 USD-ért). Bár mi is kaptunk kalauzt, nem sokat értettünk abból, amit
mondott, ő is csak portugálul beszélt, alig tudott angolul. Az ülések nem
számítanak, mert az ember egy óra ücsörgés után úgyis feláll és hol az egyik
oldalra megy a látnivaló miatt, hol a másikra. Már ha olyan szerencséje van,
hogy kevesen vannak a kocsiban és lehet mozgolódni. Ha nem, akkor kitartás kell
a négy órás úthoz! Bizony, hiába csak 70 km a távolság, az út vonattal több,
mint 4 óra. Ezért is csak turistáknak való ez a jármű. Busszal 1-2 óra alatt el
lehet jutni egyik városból a másikba. Érdekes, hogy ennyire lassan megy a vonat
és mégis sok helyen, szép panorámás kilátásnál, még ez a sebesség is gyorsnak
tűnt. A vonat egyébként naponta csak egyszer indul Curitibából, reggel fél
9-kor, aztán Morretesből vissza délután 3-kor.
Másnap mi időben kinn is voltunk
az állomáson, de persze, ahogy mi már megszoktuk a MÁV-os vonatoknál is, ez is
késett. Aki sűrűn utazik magyar vonatokon, szerintem azon lepődik meg, ha
valamelyik országban egy vonat időben elindul… Az utazás elég szolidan indult,
mindenki ült a helyén, ébredezett, tanulmányozta a kiosztott térképet. Aztán
ahogy egyre telt az idő, fogyott a sör az utastársak körében, úgy oldódott a
hangulat. Ha nem ilyen korai órákban utaztunk volna, valószínűleg bulivonattá
alakult volna a kocsi a 4 órányi utazás alatt. Mi csak lestünk mennyi sört
tudnak eltüntetni a turistáskodó brazilok. Itt már nem a mate tea fogyasztása
volt a divat, mint az argentinoknál.
A vonat útvonala |
Az út egyébként gyönyörű volt, onnantól,
mikor beértünk a dzsungelbe. A vonat Curitibából, közel 1000 méterről érkezik
Morretesbe, majdnem tengerszintre. Először az erdőben kanyarogtunk, aztán
patak, vízesés felett keltünk át, majd egész hosszan egy sziklafal oldalában
haladtunk egy viadukton. A síneket 1880-ban kezdték el építeni, és 5 év alatt fejezték
be, pedig sokan nem is gondolták volna, hogy sikeres lesz a projekt. Nagyon
nehéz terepen kellett végigvezetni a síneket, de nagy szükség volt rá, mert így
tudták a felföldekről Paranagua kikötőjébe szállítani a gabonát. Korábban a turistavonat
is Paranaguáig járt, de néhány éve már csak Morretesig megy. A vonat Morretesig
az Atlanti-parti szubtrópusi esőerdőben halad, igazán buja, dús környezetben. De
jöjjön egy videó, az beszédesebb minden szónál.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése