Az Iguazu-vízesés argentin oldalán

Korán reggel indultunk, Puerto Iguazuban töltött harmadik napunkon, az Iguazu Nemzeti Parkba. Csodálkoztak is a szálláson, hogy kihagyjuk a reggelit, nem várjuk meg a 8 órát, pedig nincs mit sajnálni egy argentin reggelin. A szokásos rossz kávét, bolti, cukros gyümölcslevest és lekváros kenyeret tudtuk egy nap nélkülözni. A reggeli első busszal mentünk, mert nem sejtettük, hogy az olyan korán ér a parkhoz, hogy még 20 percet kell várnunk a nyitásra. Mindenesetre addig elintéztük a reggelit és megvásároltuk a jegyeket.

8-kor végre kinyitották a kapukat és beáramlott a tömeg a parkba. A többség rögtön a vonatot rohamozta meg, amivel könnyebben el lehet érni a túrák kiindulópontját, de mi inkább már addig is gyalog mentünk, a dzsungelen keresztül (Sendero Verde), és így legalább elkerültük a tömeget. Az első állomástól két út indul, a Circuito Inferior (alsó kör) és a Circuito Superior (felső kör). Mi az alsón indultunk el először, nevéből adódik, hogy erről alulról lehet a vízeséseket megszemlélni. Elhalad az út pár kisebb vízesés mellett is, de a fő látványt az a rész nyújtja, ahonnan belátni a patkó szinte egész belső részét. A vízpára miatt sajnos a fotók nem adják vissza a látványt, de tényleg csodálatos volt a panoráma. Korábban erről a sétányról át lehetett hajózni a vízesésekkel szemközti kis San Martin szigetre, de egy tavaly tavaszi áradás után, ami elsodorta a lépcsőket, korlátokat, mólókat, megszüntették ezt a kis hajójáratot.

Szemben a San Martin sziget

Salto Bossetti
A felső körhöz, először egy hídon keltünk át. Innen lenézve, egy kajmánt láttunk a vízben pihenni. Úgy hallottuk, hogy ezek, ellentétben az alligátorokkal, nyugodt állatok, nem veszélyesek az emberre. Egyébként ezen a területen is élnek pumák, és jaguárok is, de nagyon ritkán látni őket, könnyen elbújnak a dzsungelben. Tapírok is élnek itt, velük szívesen találkoztunk volna, de sajnos őket is ugyanolyan ritkán lehet megpillantani. Viszont rengeteg koati él a nemzeti parkban, akik megtanulták, hogy az ember könnyű hozzáférést jelent az élelemhez, így velük vigyázni is kell, mert kaja reményében agresszívvé is válhatnak. Felkapaszkodhatnak a táskánkra és akár haraphatnak, karmolhatnak is. De egyébként nagyon kis édesek, ahogy folyamatosan ennivaló után kutakodva bóklásznak mindenfele. Néha egy-egy merészebb példány próbál a park boltjaiba is bemenni, hátha sikerül elcsenni valamit.

Kaja után kutakodó koatik

Kajmán lapul a vízben
A vízesések látványa felülről is lélegzetelállító volt, nehéz lenne eldönteni, honnan szebb a látvány, alulról, vagy felülről. Ez a kör szinte egész végig a folyó felett vezet, és több kilátó van, ahonnan letekinthetünk a mélybe, egy-egy vízesés tetejéről. A folyó, mielőtt lezúdulna a szakadékba, nagyon kiszélesedik, így igazán hosszan lehet felette sétálgatni.

A vízesések felülről

Panoráma a vízesések tetejéről
A két kör bejárása után a Garganta del Diablo (Ördögtorok) szakadékhoz indultunk. Ide már mi is vonattal gondoltunk eljutni, de mikor megláttuk a sorban álló tömeget, inkább gyalog indultunk neki. A sínek mellett megy egy út, nyugodtan végig lehet rajta sétálni. Néhány szép pillangón kívül más érdekeset nem láttunk, viszont sikerült úgy a vízeséshez vezető mólóhoz érni, hogy pont elvittek három vonatnyi embert onnan és még nem előzött meg minket egy vonat sem. Reménykedtünk, hogy nem lesznek sokan a kilátónál, de a kilátó kis méretei miatt szerintem nincs olyan, mikor ott kevesen lennének. Az eddigi séta során alig lettünk vizesek, hiába jártunk a vízesés alatt, felett, de itt annyira száll fel a pára, hogy nem lehet megúszni, hogy csurom vizesek legyünk. De ilyenkor nyári időszakban nem kell ettől félni, hamar meg lehet száradni, ne dőljünk be az egyszer használatos esőkabát és a műanyag telefonvédő tasak árusoknak. Mi egyiket sem használtuk és megmaradtunk telefonostól. Persze hűvösebb időben jól jöhet, vagy ha kifogjuk, hogy szakadó esőben jutunk el a vízeséshez. Január-februárban, mikor itt nyár van, egyúttal ez az esős időszak is, tehát ha ilyenkor jövünk ide, számíthatunk néhány trópusi viharra is. Viszont a folyó ilyenkor a legbővizűbb, a vízesés a legnagyobb vízhozamú, garantáltan gyönyörű látványban lesz részünk.

A nagy párától nem látszik a szakadék alja
Ezek a park legfontosabb részei, amiket mindenki bejár. Mi még gondoltuk, hogy sétálunk kicsit a Macuco ösvényen (Sendero Macuco) is, mert ott kevesebb a turista, és így talán lehet több állatot látni. Viszont még el sem indultunk oda, mikor egy feliratból kiderült, hogy azt délután 3-or lezárják, mi pedig nem értünk volna már addig oda. Helyette még a látogatóközpontba ugrottunk így be, de onnan is kitettek minket, mert azt is bezárják fél 4-kor, hiába van nyitva maga a park 6-ig. Ez így egy kicsit csalódás volt, de már volt elég kilométer a lábunkban így is, úgyhogy megbékéltünk vele és 4-kor visszaindultunk a városba.

Ilyen közelről lehet a lepkéket megfigyelni