Ugrás a fő tartalomra

Heddali fatemplom

A mai napon folytattuk tovább utunkat Oslo felé. Mivel már megvettük a kompjegyet Trelleborg és Rostock között, és a szállásokat is lefoglaltuk jó pár napra előre, kötött programunk volt, így ezen a napon ismét sok időt töltöttünk kocsiban.
Útközben csak Heddalban álltunk meg, ami arról híres, hogy itt található Norvégia legnagyobb fatemploma. Egész Norvégiában összesen már csak 28 eredeti fatemplom található. 750 - 1200 fatemplom épülhetett Norvégiában, de később a 19. században nagy részüket modern templomokkal helyettesítették. A legrégebbi, ma is fennmaradt templom 1040 táján épült, ez az urnesi dongatemplom. Ezt választotta meg az UNESCO a Világörökség részének. Viszont a leglátogatottabb fatemplom, más néven árbóctemplom, a heddali, valószínűleg, mert ez a legkönnyebben elérhető Oslóból. Csupán 120 kilométerre a fővárostól, a főútvonal mellett található.
Ezt a templomot a vikingek 1242 előtt építették. Pontos adatok erről nem maradtak fenn. A templom 25-30 %-a még mindig az eredeti faanyag, köszönhetően a nagyszerű anyagoknak és az építési technikáknak.
Létezik egy legenda is a templom építéséről. Valamikor réges-régen öt helyi farmer megállapodott, hogy építenek egy templomot. Később egyikük találkozott egy idegennel, aki megígérte, hogy felépíti a templomot, de egy feltétellel. Mikor a templom elkészül, a farmernek, Raudnak le kell hoznia a napot és a holdat, a szíve vérét kell adnia, vagy ki kell találnia az idegen nevét. A farmer belement az alkuba, gondolván, sok ideje lesz kitalálnia a férfi nevét. De végül mégsem volt sok ideje, harmadnapra már látszott, hogy fel fog épülni a templom. Raud kétségbeesetten sétálgatott a mezőkön, nem tudta, hogy találja ki az idegen nevét. Aztán meghallott egy kis éneket az erdőből, melyből minden kiderült. Az idegen, vagyis egy gonosz troll felesége énekelt a gyereküknek, melyből kiderült a troll neve. Így a farmer megmenekült, a troll pedig, nem bírván hallgatni a vasárnapi harangjátékot, elköltözött a hegyekbe.
A templom megtekintése előtt megkerestük a templom melletti geocaching ládát is, ami majd kiszúrta a szemünket, mégis alig találtuk meg. A templomhoz közel van egy kis skanzen, ami zárva van sajnos a nyári időszakon kívül, de a házakat még ilyenkor is körbe lehet járni. Megnéztük ezt is. Itt főleg 18.századi, környékbeli épületeket állítanak ki. Útközben, tegnapi szállásunktól a templomig, rengeteg ház mellett láttunk egy érdekes gazdasági épületet, ami keskenyebb alsó részével egy kacsalábon forgó házikóra hasonlított, de nem tudtuk, hogy vajon mi lehet. Itt most kiderült, hogy ezeket az épületeket az élelmiszer tárolására használták. Rengeteg gazdasági épület tartozott egy norvég farmhoz. Minden tevékenységre külön kis épületet emeltek.
Mikor mindent megnéztünk, igyekeztünk a szállásunkra, amit egy Oslo melletti kisvárosban foglaltunk. Ezt az apartmant Airbnb-n találtuk. Ezt az oldalt is most használtuk először, és így elsőre nagyon pozitív volt vele a tapasztalatunk.

Vezetés: 190 km
Séta: 3919 m

Heddali fatemplom

Skanzen

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Bemutatkozás

Idén májusban hirtelen úgy döntöttünk, hogy feladva addigi munkánkat, augusztustól "másfél év szabadságra" megyünk. Felmondtunk munkahelyünkön és most úgy tervezzük, nagyjából másfél évre kicsit kiszakadunk a mókuskerékből és valami egészen mással foglalkozunk, mint eddig évekig az irodában.
Főként utazgatni szeretnénk, hogy jobban megismerjük a világot és magunkat is, de arra is gondoltunk, hogy ha úgy adódik dolgoznánk is. Akár önkéntes munkát is végeznénk vagy esetleg szállásért és ellátásért cserébe dolgoznánk valahol.
Különböző terveink vannak, először is a Nordkappra készülünk autóval, az itteni kánikulából a hűvösebb égtájak felé utazunk.
Erika & Ádám

Kempingezési gyakorlat

Készülődvén a nagy útra, különböző gyakorlatokat tartunk Ádámmal. Szarvason a Holt-Körösben fürödve már tartottunk mentési gyakorlatot Baywatch-módra, aztán mivel én évek óta nem vezettem, de most két sofőrre lesz szükségünk, mivel több mint 7000 km-t kell megtennünk autóval, vezetési gyakorlatot is tartottunk. Sátorépítési gyakorlat is volt már, nem is akárhol, a szobában, az esős idő miatt.
A legfontosabb viszont a kempingezési gyakorlat volt, mivel már nagyon rég nem sátrazott egyikünk sem és úgy tervezzük, hogy az északi körutunk nagy részén az éjszakákat sátorban fogjuk eltölteni.
Ki kellett próbálnunk, hogy hogyan bírjuk a sátorozással járó macerát.
Galyatetőre utaztunk el pár napra a Mátrába, ahol a Turista Centrum új kempingjét próbáltuk ki, ami még teljesen kész sincsen. Nincs pl elkerítve az erdőtől így rögtön első éjszaka, nem sokkal lefekvés után fontos dolgot tanultunk. Ételt, könnyen megközelíthető helyen, még a sátor előterében sem lehet hagyni, mivel a rókáknak jó a s…

Kezdődik az utazás

Ma reggel végre elindultunk a várva várt kalandra. Utazáshoz ideális, esős napot fogtunk ki, az előző napi 40 fokos kánikula után. Kényelmes tempóban haladtunk, 550 kilométert tettünk meg egész nap.
Többször is megálltunk, többek között azért is, hogy geocaching ládákat keressünk. Azt találtam ki ugyanis, hogy útközben végig „nyomokat” hagyunk majd. Otthagyjuk az aláírásunkat a geocaching ládákban. Az elsőt Poroszlón találtuk, majd a következőt már Szlovákiában, Lipnikyben. Nem vagyunk nagy ládakeresők, de ha megyünk valamerre és útba esik egy-egy érdekes láda, azt begyűjtjük. Most inkább az egyszerűbbeket kerestük menetközben.
Délután már Lengyelországba értünk és 6-kor még a nap is előbújt. Meg is álltunk rögtön egy magyar étteremnél. Még csak pár órája hagytuk el az országot, de a honvágy máris ide húzott minket J
Bográcsgulyást, egy helyi specialitást, rzeszowi savanyú levest és Gundel palacsintát rendeltünk. Az étlapon tényleg rengeteg magyar étel volt és magyar borok is. A falo…