Ugrás a fő tartalomra

A Kon-Tiki múzeum Osloban

Osloról nem sok jót olvastunk. Legalábbis abból a szempontból, hogy érdemes-e turistaként meglátogatni. Ennek ellenére sem hagytuk ki, bár városnézést így nem iktattunk be, csak egy múzeumlátogatást. Jobb is volt így, mert egész nap hideg volt és zuhogott az eső, csalódottak lettünk volna, ha emiatt nem nézhettük volna meg a várost.
Így viszont több időnk volt a Kon-Tiki múzeumra, amit mindenképp látni akartunk. A Kon-Tiki múzeum több más múzeummal együtt, Oslo Bygdoy nevű félszigetén található. Érdemes lett volna más múzeumokat is megnézni, de ahhoz több nap kellett volna nekünk. Már ebben az egy múzeumban is annyi információ áradt ránk, hogy telítődtünk. Pedig itt van a Fram-múzeum is, ami a sarkkutatással foglalkozik, vagy a Viking hajómúzeum, a Néprajzi múzeum és a Tengerészeti múzeum is.
A Kon-Tiki múzeum Thor Heyerdalnak, modern kori norvég felfedezőnek állít emléket. Heyerdal, öt tárásval együtt, 1947-ben, első kalandja során, egy tutajjal, a Kon-Tikivel, átkelt a Csendes-óceánon. Dél-Amerikából Polinéziába hajóztak át, 101 nap alatt. Ezzel azt bizonyítva, hogy a csendes-óceáni szigetek első telepesei nem csak Ázsiából, hanem Dél-Amerikából is érkezhettek. Az expedícióról könyvet is írtak, és filmet is forgattak, melyet Oscar-díjjal jutalmaztak.
Amint beléptünk a múzeumba, rögtön a tutaj mellett találtuk magunkat. Nem egy másolat van kiállítva, hanem az eredeti hajó. Itt leírják az expedíció történetét, majd a következő teremben Polinéziáról tudhatunk meg többet, ahol Heyerdal antropológiai vizsgálatokat folytatott. A múzeum nagyon kreatívan van berendezve, a tutajt alulról is meg lehet nézni, úgy van elhelyezve, mintha csak a vízen lebegne. A következő teremben már Heyerdal következő expedíciójának hajóját tekinthetjük meg. Ebben az esetben azt szerette volna bizonyítani, Rá nevű papíruszhajójával, hogy Amerikát már Kolumbusz előtt jóval korábban elérték afrikai hajósok egyiptomi stílusú hajóikkal.
1969-ben indult el Marokkóból nemzetközi csapatával, de a hajó több mint 6000 km megtétele után elsüllyedt. 1970-re megépítették a Rá II nevű hajót és ezúttal teljesítették a tervet, 57 nap alatt áthajóztak Afrikából Dél-Amerikába.
Heyerdalnak volt egy harmadik expedíciója is. A Tigris nevű hajóval 1978-ban Irakból indult el. Ezzel az expedícióval azt bizonyította, hogy a mezopotámiaiak kereskedtek az Indus-völgyi civilizációkkal. Miután ezt a távot megtették a Perzsa-öbölben, Thor a Vörös-tenger felé irányította hajójukat. Dzsibutinál azonban meg kellett állniuk, mert a Vörös-tengert körülfogó országok azokban az években különböző háborúkban vettek részt, így nem hajózhattak tovább. Ekkor Thor felgyújtatta a hajót, tiltakozásul a háborúk ellen.
A múzeum megtekintése után elhagytuk Oslót és nem sokkal később immár Norvégiát is. Ezt az éjszakát már Svédországban töltöttük, nem messze Göteborgtól.

Vezetés: 292 km
Séta: 3421 m

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A híres Preikestolen túra

Magunkhoz képest korán reggel indultunk a mai túrára, de mikor a Prédikálószék szikla parkolójához értünk, kiderült, hogy még korábban kellett volna jönnünk, mert már rengetegen voltak akkor a parkolóban és folyamatosan érkeztek a kocsik. Nem csodálkozhattunk, gyönyörű idő volt és hétvége. Az előző napok esői után sokan indultak el ma a sziklához. Mint kiderült, a mellettünk parkoló jármű tulajdonosa két napja várt már, hogy elálljon az eső és elindulhasson túrázni. Ehhez képest szerencsésnek éreztük magunkat. Ugyan mi is veszítettünk egy napot, de az előző nap sem telt el hiábavalóan, láttunk sok szépet. Gyors reggeli után összeszedtünk a szükséges holmikat, meleg ruhát, esőkabátot, kevés élelmet és vizet. Szó szerint tömegben indultunk neki a hegynek, de szerencsére fél óra után a nehezebb emelkedőkön szétszóródtak az emberek, mindenki a maga tempójában haladt felfele a lépcsőkön. Közel 4 km alatt kellett leküzdeni a 330 méteres szintkülönbséget. 270 méter magasról indultunk, a szi…

Veszélyes-e a síelés?

Január végén szüleimmel Franciaországba utaztam síelni. Nálunk a családban már-már hagyomány a téli síelés. Szüleim közel 20 éve telente többször is eljárnak a hegyekbe. Hol Ausztriába, hol Olaszországba, hol Szlovákiába, hol Franciaországba. Ilyenkor általában visznek magukkal valakit a családból, vagy akár többedmagunkkal is csatlakozhatunk. Tavaly unokaöcsémmel mentünk velük, szintén Franciaországba és a síelés második napján a felvonóból kiszállva sikerült olyan szerencsétlenül csúszni, hogy fellöktem Anyukámat, akinek térdszalag-húzódása lett és majd 2 hónapot feküdt otthon utána rögzítővel a lábán. Nem tudom, ez rémítette-e meg jobban Ádámot, vagy a hosszú buszos út Franciaországig, mindenesetre úgy döntött, hogy ő inkább otthon marad, míg mi síelünk, nem kockáztatva a testi épségét. Lelkemre kötötte, hogy vigyázzak magamra nagyon, nehogy lesérüljek, mivel december óta megvannak a jegyeink a várva várt útra az USA-ba, ahol egy körutat tervezünk, valamint egy hajóútra a Karib-sz…

Tirana, Albánia fővárosa

Érkezésünk másnapján Tirana felfedezésére indultunk. A szállásunktól besétáltunk a központba. Már ez a séta is érdekes volt. Nagyon szép idő volt, ez fokozta a város mediterrán hangulatát. Az utcák tele voltak járókelőkkel, a parkokban idős bácsik ülték körül az asztalokat, dominóztak, sakkoztak, kártyáztak, a nénik az utcai árusoknál vásároltak. Mintha a város összes lakosa a házakon kívül tartózkodna. A főtérre érkeztünk, itt megkerestük a turista információs irodát, és beszereztük a szükséges térképeket és információkat. Tiranában nem kell nagy távolságokat megtenni, hogy az ember bejárja a látnivalókat, így nagyon kényelmes volt a városnézés. A főtéren kezdtünk, ami Szkander bég nevét viseli. Ekörül található az Óratorony, a város legrégibb mecsete, az Et’hem Bey mecset, a Nemzeti Történeti Múzeum, az Opera épülete és itt található a tér közepén Szkander bég lovas szobra is. Épp dél lett, mire bejártuk a teret, meg is szólalt a müezzin imára szólító hangja a mecsetből, ugyanis Al…