Ugrás a fő tartalomra

A Kon-Tiki múzeum Osloban

Osloról nem sok jót olvastunk. Legalábbis abból a szempontból, hogy érdemes-e turistaként meglátogatni. Ennek ellenére sem hagytuk ki, bár városnézést így nem iktattunk be, csak egy múzeumlátogatást. Jobb is volt így, mert egész nap hideg volt és zuhogott az eső, csalódottak lettünk volna, ha emiatt nem nézhettük volna meg a várost. 
Így viszont több időnk volt a Kon-Tiki múzeumra, amit mindenképp látni akartunk. A Kon-Tiki múzeum több más múzeummal együtt, Oslo Bygdoy nevű félszigetén található. Érdemes lett volna más múzeumokat is megnézni, de ahhoz több nap kellett volna nekünk. Már ebben az egy múzeumban is annyi információ áradt ránk, hogy telítődtünk. Pedig itt van a Fram-múzeum is, ami a sarkkutatással foglalkozik, vagy a Viking hajómúzeum, a Néprajzi múzeum és a Tengerészeti múzeum is.
A Kon-Tiki múzeum Thor Heyerdalnak, modern kori norvég felfedezőnek állít emléket. Heyerdal, öt tárásval együtt, 1947-ben, első kalandja során, egy tutajjal, a Kon-Tikivel, átkelt a Csendes-óceánon. Dél-Amerikából Polinéziába hajóztak át, 101 nap alatt. Ezzel azt bizonyítva, hogy a csendes-óceáni szigetek első telepesei nem csak Ázsiából, hanem Dél-Amerikából is érkezhettek. Az expedícióról könyvet is írtak, és filmet is forgattak, melyet Oscar-díjjal jutalmaztak.
Amint beléptünk a múzeumba, rögtön a tutaj mellett találtuk magunkat. Nem egy másolat van kiállítva, hanem az eredeti hajó. Itt leírják az expedíció történetét, majd a következő teremben Polinéziáról tudhatunk meg többet, ahol Heyerdal antropológiai vizsgálatokat folytatott. A múzeum nagyon kreatívan van berendezve, a tutajt alulról is meg lehet nézni, úgy van elhelyezve, mintha csak a vízen lebegne. A következő teremben már Heyerdal következő expedíciójának hajóját tekinthetjük meg. Ebben az esetben azt szerette volna bizonyítani, Rá nevű papíruszhajójával, hogy Amerikát már Kolumbusz előtt jóval korábban elérték afrikai hajósok egyiptomi stílusú hajóikkal. 
1969-ben indult el Marokkóból nemzetközi csapatával, de a hajó több mint 6000 km megtétele után elsüllyedt. 1970-re megépítették a Rá II nevű hajót és ezúttal teljesítették a tervet, 57 nap alatt áthajóztak Afrikából Dél-Amerikába. 
Heyerdalnak volt egy harmadik expedíciója is. A Tigris nevű hajóval 1978-ban Irakból indult el. Ezzel az expedícióval azt bizonyította, hogy a mezopotámiaiak kereskedtek az Indus-völgyi civilizációkkal. Miután ezt a távot megtették a Perzsa-öbölben, Thor a Vörös-tenger felé irányította hajójukat. Dzsibutinál azonban meg kellett állniuk, mert a Vörös-tengert körülfogó országok azokban az években különböző háborúkban vettek részt, így nem hajózhattak tovább. Ekkor Thor felgyújtatta a hajót, tiltakozásul a háborúk ellen.
A múzeum megtekintése után elhagytuk Oslót és nem sokkal később immár Norvégiát is. Ezt az éjszakát már Svédországban töltöttük, nem messze Göteborgtól.

Vezetés: 292 km
Séta: 3421 m



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Bemutatkozás

Idén májusban hirtelen úgy döntöttünk, hogy feladva addigi munkánkat, augusztustól "másfél év szabadságra" megyünk. Felmondtunk munkahelyünkön és most úgy tervezzük, nagyjából másfél évre kicsit kiszakadunk a mókuskerékből és valami egészen mással foglalkozunk, mint eddig évekig az irodában.
Főként utazgatni szeretnénk, hogy jobban megismerjük a világot és magunkat is, de arra is gondoltunk, hogy ha úgy adódik dolgoznánk is. Akár önkéntes munkát is végeznénk vagy esetleg szállásért és ellátásért cserébe dolgoznánk valahol.
Különböző terveink vannak, először is a Nordkappra készülünk autóval, az itteni kánikulából a hűvösebb égtájak felé utazunk.
Erika & Ádám



Kempingezési gyakorlat

Készülődvén a nagy útra, különböző gyakorlatokat tartunk Ádámmal. Szarvason a Holt-Körösben fürödve már tartottunk mentési gyakorlatot Baywatch-módra, aztán mivel én évek óta nem vezettem, de most két sofőrre lesz szükségünk, mivel több mint 7000 km-t kell megtennünk autóval, vezetési gyakorlatot is tartottunk. Sátorépítési gyakorlat is volt már, nem is akárhol, a szobában, az esős idő miatt.
A legfontosabb viszont a kempingezési gyakorlat volt, mivel már nagyon rég nem sátrazott egyikünk sem és úgy tervezzük, hogy az északi körutunk nagy részén az éjszakákat sátorban fogjuk eltölteni.
Ki kellett próbálnunk, hogy hogyan bírjuk a sátorozással járó macerát.
Galyatetőre utaztunk el pár napra a Mátrába, ahol a Turista Centrum új kempingjét próbáltuk ki, ami még teljesen kész sincsen. Nincs pl elkerítve az erdőtől így rögtön első éjszaka, nem sokkal lefekvés után fontos dolgot tanultunk. Ételt, könnyen megközelíthető helyen, még a sátor előterében sem lehet hagyni, mivel a rókáknak jó a s…

Kezdődik az utazás

Ma reggel végre elindultunk a várva várt kalandra. Utazáshoz ideális, esős napot fogtunk ki, az előző napi 40 fokos kánikula után. Kényelmes tempóban haladtunk, 550 kilométert tettünk meg egész nap.
Többször is megálltunk, többek között azért is, hogy geocaching ládákat keressünk. Azt találtam ki ugyanis, hogy útközben végig „nyomokat” hagyunk majd. Otthagyjuk az aláírásunkat a geocaching ládákban. Az elsőt Poroszlón találtuk, majd a következőt már Szlovákiában, Lipnikyben. Nem vagyunk nagy ládakeresők, de ha megyünk valamerre és útba esik egy-egy érdekes láda, azt begyűjtjük. Most inkább az egyszerűbbeket kerestük menetközben.
Délután már Lengyelországba értünk és 6-kor még a nap is előbújt. Meg is álltunk rögtön egy magyar étteremnél. Még csak pár órája hagytuk el az országot, de a honvágy máris ide húzott minket J
Bográcsgulyást, egy helyi specialitást, rzeszowi savanyú levest és Gundel palacsintát rendeltünk. Az étlapon tényleg rengeteg magyar étel volt és magyar borok is. A falo…