Alligátorok között az Everglades mocsarában

Frei Tamás egyik regényében olvastam először az Evergladesről és azóta voltam kíváncsi erre az alligátoroktól hemzsegő mocsaras területre. A könyv alapján sokkal vadabbnak gondoltam, mint amilyennek a látogatásunkkor bizonyult. Manapság már nyugodtabb körülmények uralkodnak a parkban, de 100 évvel ezelőtt még egy felfedezetlen, vadállatoktól hemzsegő mocsár volt ez. Veszélyesebb környék, mint a nyugati part hegyei. Az alligátorok mellett krokodilok, párduc és medve is él ezen a területen még a mai napig, bár az alligátorokon kívül a többi állat elég ritka. Az alligátorok is a kihalás szélén álltak még néhány évtizeddel ezelőtt, de ma már több mint 1 millió példány él belőlük Floridában. Szerencsére mi a parkon kívül máshol nem találkoztunk velük.

Termetes alligátor napozik a vízparton
Mivel ez is egy nemzeti park, ide is érvényes volt az America the Beautiful kártyánk. Ez volt az utolsó hely, ahol használhattuk, több nemzeti parkba nem fogunk menni, de így is 8 alkalommal tudtuk igénybe venni, így nagyon megérte az árát, pontosan nem számoltuk ki, de több, mint 100 dollárt spóroltunk vele. És még jövő októberig érvényes, ha jövőre visszajövünk az USÁba, még mindig használhatjuk.
Éves nemzeti park belépő
A park két részből áll, északi és déli, amik között nincs összekötő szárazföldi út, csak kajakkal, kenuval bejárható vízi út. Mi a déli részen voltunk, itt található a Royal Palm, a Flamingo és az Ernest F. Coe látogatóközpontok. Ez utóbbi a fő látogatóközpont, még mielőtt belépnénk a parkba, itt találjuk a szokásos kiállítást is a parkról, arról, hogy mire készülhetünk a parkban és hogyan alakították ki a természetvédelmi területet.

BabyGator
Már az első látogatóközpont körüli kis tó mellett láttunk egy bébi alligátort, 1-2 éves kis jószágot, de aztán a Royal Palm központnál még többel találkoztunk. Amiket mi láttunk, elég nyugodtak voltak, a vízben pihentek, úszkáltak, vagy napoztak a parton, de van, amikor átsétálnak a járdán egyik tóból a másikba. Akkor azért nem lennék ott. Azt írják, 4,5 méterre legyünk minimum az alligátortól, de közben ők nyugodtan megközelíthetik a járdákat, utakat, valahol fel sem tűnik, ha kicsit magasabb a fű. Egy helyen is az út mellett, szinte kilógott a farka az egyiknek az úttestre. Legalábbis ami maradt a farkából, mert hiányzott neki a farka vége. Vagy alligátor csatában vesztette el, de lehet átment egy autó rajta korábban, ha lassan haladt az úton.

Alligátor az út mellett
A Flamingo látogatóközpontba a tengeri tehenek miatt mentünk, mert azok is élnek itt. Őket szerencsére sikerült látni, ahogy a kikötő vizében játszottak, legeltek és hallottuk, ahogy nagyokat szuszognak. Aranyosak voltak, ahogy ficánkoltak a vízben. De ígértek itt még nekünk krokodilokat, lepkéket és kígyókat is, viszont sajnos 2 lepkén kívül mi mást nem láttunk. Emiatt kicsit azért csalódottak voltunk.

Itt lehetett volna kenuzni vagy kajakozni is, de drága is volt, fújt a szél is, ráadásul az sem volt csábító, hogy ha véletlenül beleborul az ember a vízbe, rögtön az alligátornak és a krokodilnak is guszta eleséggé válik. Jó nekünk otthon a Körösökön is evezni, ahol nincsen ilyen veszély.

Az Evergladesben a mocsáron kívül fenyőerdők is vannak és kisebb dzsungeles területek is elszórva a füves részek között. Az útról letérve több helyen is meg lehet állni és hosszabb-rövidebb túrákat tenni ezekben. Ezeken barátságosabb állatokkal is találkozhatunk, mint az alligátorok.