Irány Monterey!

Eljött az ideje, hogy a San Franciscón kívüli Kaliforniát is megismerjük. Autót béreltünk, hogy szabadabban mozoghassunk és valószínűleg spóroltunk is ezzel, mert a bérlés és az üzemanyag nem annyira drága, mint a busz- vagy vonatjegyek lennének két főre. Nem ment minden nehézség nélkül az autóbérlés, mert az első autónak, amit kaptunk, a bal hátsó lámpája nem égett, így vissza kellett adnunk a kulcsokat és várni egy kicsit, amíg új kocsit nem találtak nekünk. Eléggé csodálkoztak, mikor visszamentünk az irodába és elmondtuk, hogy baj van az autóval. Lehet mi voltunk az elsők, akik leellenőrizték a kapott autót és találtak valami hibát rajta?
A második autó már tökéletes volt, így indulhattunk délre, Montereynek. Ez a település a Csendes-óceán mellett fekszik, és kezdetekben, mikor még a spanyolok tartották hatalmukban a területet, ez volt Kalifornia központja. Most egy csendes kis település, ahol inkább csak nyáron van nagy élet. Hatalmas Akváriuma van, ahol a Monterey-öböl élővilágát mutatják be. Egész évben van lehetőség bálnalesen részt venni, a naponta többször is induló hajókkal. A várostól északra hosszú homokos óceánpart húzódik.
A montereyi kikötő kicsinyített mása a san franciscói 39-es mólónak. Itt is étteremek, édességboltok csábítják a turistákat pénzköltésre. A kikötő végében az étterem teraszára fel lehet menni és innen figyelhetjük a kikötői életet – vitorlások és halászhajók lavírozását, és ha szerencsénk van, mint nekünk is volt, a tengeri vidrák életébe is betekintést nyerhetünk. De vannak itt is oroszlánfókák és rengeteg vízimadár.

Oroszlánfóka pihen a csónakban
A kikötővel szemben áll a mexikói időkből megmaradt Vámház (19. század első fele). Itt önkéntesek tartanak rövid, de annál tartalmasabb idegenvezetést. Megtudtuk többek között, hogy a kaliforniai zászlóban látható grizzly medve már nem él az államban, mindet kiirtották az európai betelepülők és azt is láthattunk, milyen csapdákat használtak. Az is kiderült többek között még, hogy az Amerika keleti részéről, a Magellán-szoroson át érkező, árukkal megpakolt hajóknak, a rakományuk teljes értékét ki kellett fizetniük vámként az államnak, de még így is megérte nekik megtenni ezt a hosszú utat. Mégpedig azért, mert miután mindent kiárusítottak a hajóból, 1 dolláros marhabőrökkel töltötték fel a hajó rakterét. Ezt a marhabőrt, az iparosodott keleti parton később 10 dollárért tudták eladni, mert ott erre nagy szükség volt az egyre csak szaporodó gyárakban, ahol a gépszíjak ekkor még bőrből készültek. A keletről érkező árucikkekre is nagy szükség volt a nyugati parton, mert ott viszont még nem indult be a gyártás akkoriban, nem voltak árucikkeik, így mindent el lehetett adni.