A Szent András törésvonal nyomában

Az óceánpartról most kelet felé vettük az irányt, a szárazföld belseje felé. A Yosemite és a Sequioa- és Kings Canyon Nemzeti Parkok meglátogatására indultunk. Utunk kopár, kiszáradt fűvel borított hegyeken, dombokon vezetett keresztül. Már a repülőről feltűnt, mekkora hatalmas sivár területek vannak Kaliforniában, és most még szembetűnőbb volt. Valószínűleg amiatt tartják ekkora becsben világhíres nemzeti parkjaikat, mert ilyen erős kontraszt van köztük és a nem védett területek között. A hegyek közti völgyekben hatalmas farmokat, gazdaságokat láttunk. Végeláthatatlan sorokban húzódtak a szőlőtövek, citrom-és narancsfák, és még rengeteg növény, amiket így kocsiból fel sem ismertünk.

A táj útközben

Végtelen út a pusztában
Útban a Sierra Nevada felé, még tettünk egy kisebb kitérőt azonban, hogy a saját szemünkkel is megnézzünk valamit. Ez pedig nem más volt, mint a híres kaliforniai törésvonalak egyike. Itt Kaliforniában a kőzetlemezek a szárazföldön érnek össze, ezért látható jelei is vannak. Ebben az esetben az Észak-amerikai-kőzetlemez és a Csendes-óceáni-kőzetlemez találkozik a Szent András törésvonalnál. Megálltunk hát Hollisterben, mert azt olvastuk, hogy a Calaveras törésvonal (ami a Szent András egyik mellék ága), érdekes jeleket hagy az utcákon. Az által, hogy a két lemez egymás mellett ellentétes irányban csúszik, szép lassan eltolja a kerítéseket, útpadkákat, házakat. 2-3 centiméterről van szó évente, ami évtizedek alatt jól látható nyomokat hagyott. Egy térkép és pár leírás alapján próbáltuk becserkészni a törést. Először nem voltunk biztosak benne, hogy megtaláltuk, amit kerestünk, vagy csak az otthon is megszokott építőipari minőséggel találkozunk. Úgy, mint kátyús, hepehupás utak, töredezett járdák vagy girbegurba utcák. De aztán határozottan ráleltünk!

Rossz kivitelezés vagy a törésvonal? 1

Rossz kivitelezés vagy a törésvonal? 2
Szóba elegyedtünk egy helyi lakossal, Randy-vel, aki 4 éve lakik a városban, pár háznyira a törésvonaltól. Ő mondta, hogy mikor megvette a házat, jeleket rakott a falakra, vízszintezett, és azóta már ő is észrevette, hogy elkezdett lejteni a padló. Nem volt amúgy megrémülve a dologtól, igen kedélyesen beszélt a helyzetről. Inkább pozitívan látta a dolgot: a világon mindenhonnan érkeznek látogatók a városba, hogy megnézzék. Sok földrengés is előfordul, Hollistert a földrengések városának is nevezik, de ezek nem veszélyesek. Hát, mi azért nem költöznénk oda…

Calaveras törésvonal nyomai

Egyik lábammal az egyik, másikkal a másik kőzetlemezen állok :)
Esti szállásunk már Mariposában volt, amit annak idején az aranyásó bányászok alapítottak. Ennek emlékeként egy múzeum is áll a városban, melynek kültéri részét még akár zárás után is meg lehet nézni. Érdemes is. Láthatunk itt különböző aranyásó gépeket – a kezdetlegesektől az egészen hatalmas, a nagy aranyláz idején még modern gépekig, mindenféle felszereléseket, szekereket, az épületet, ahol a falu újságját nyomtatták évtizedeken keresztül, egy kovács- és egy seprűkészítő műhelyt is. A falu főutcáján is érdemes végigsétálni, igazi vadnyugati hangulata van.

Mariposai bírósági épület - Kalifornia legrégebbi ma is használatban lévő ilyen épülete

Mariposai múzeum egyik külső kiállítási tárgya