Látogatás Markenbe

Amszterdam barátságos, hangulatos város, de úgy éreztük, nekünk egy nap elég volt belőle, így másnap inkább vidéki kirándulásra indultunk. Az idő tökéletes volt, napos, meleg, alig fújt a szél. Az IJmeer partján bicikliztünk végig, észak felé tartva, egy festői kis városkába, Markenbe. Az IJmeer korábban az Északi-tenger egyik öble volt, de egy gáttal leválasztották és azóta néhány évtized alatt a beleömlő folyók vize miatt, a vize elveszítette sósságát, édesvízi tó lett.

Marken egy csendes kis falu, ami egy korábbi szigeten fekszik, amit csak 1957-ben kötöttek össze a szárazfölddel, egy gát segítségével. Elszigeteltségének köszönhető, hogy nagyon sok hagyományt, régi szokást megőriztek, így a 19. század végén, 20. század elején sorra érkeztek az etnográfusok, hogy tanulmányozzák az életet a szigeten. A kikötő körül elhelyezkedő falu egy élő skanzen még ma is.

A kikötőben kompra lehet szállni és tovább lehet menni Volendamba és Edamba, de mi már erre nem vállalkoztunk, ahhoz túl sok időt töltöttünk el a szigeten, így inkább visszafelé vettük az irányt, ugyanazon az úton, amerről érkeztünk is. Nem bántuk, mert két hangulatos kis nyaralótelepülésen (Durgerdam, Uitdam) vezet keresztül az út.