Ha San Franciscóban járunk,
sehogy sem tudjuk elkerülni a kábelek vontatta villamost, a híres cable cart.
Nem is lenne érdemes, a város fő látványosságai közé tartoznak, talán még a
Golden Gate hídnál is híresebbek. Az 1870-es években alakították ki a cable car
rendszert a városban, amire azért volt szükség, mert a 43 dombon elhelyezkedő
San Francisco utcáit térképen rajzolták egyenesre, így nagyon meredekek lettek,
amiken a ló vontatta kocsik nehezen tudtak közlekedni. Egészen a villamosok
megjelenéséig (1892) töretlen volt a népszerűségük. Folyamatosan kezdték
leépíteni a vonalakat, majd az 1906-os nagy földrengésben és tűzben a vonalak,
kocsik nagy része és az áramellátó épület is tönkre ment. Mivel a villamosok a
nagyon meredek lejtőkön nem tudtak közlekedni, még szükség volt a cable carra, helyreállítottak néhány vonalat, de a buszok megjelenésével, 1947-ben végleg le akarták állítani a
használatukat. Szerencsére a város lakói összefogtak és megmentették a cable
cart.
|
Cable Car halad lefelé a meredek lejtőn |
A kiépítésük és a működtetésük is rengeteg költséggel jár, valószínűleg
ezért nem is lehet őket a hagyományos jegyekkel és bérletekkel használni. Míg a
történelmi villamosokon, vagy a hagyományos buszokon 2,5 $ egy út, vagy 5 $ egy
napijegy, a cable caron egy út 7 $-ba kerül.
|
Elővételben váltott Cable Car jegyek |
Ma három vonalon lehet utazni. A
legnépszerűbb két vonal egy megállóból (Powell Station) indul, a Market Street
felől és sokáig közös vonalon haladnak, majd kettéválnak, de mindkettő a Fisherman’s
Wharfhoz közel áll meg. Ha a Powell station-nél szállunk fel, nem is tudunk
választani, melyik állomáshoz akarunk utazni, mert hosszú sor várakozik és mire
sorra kerülünk, örülünk, hogy felülhetünk egy kocsira, nem fogunk kiállni a
sorból, hogy másik kocsival utazzunk és 3-4 sarokkal odébb szállhassunk majd le a végállomásnál.
|
Hyde Street végállomás |
Mi korán reggel utaztunk a cable
caron, akkor sok helyi is használta, és kevés turista, de még így is csak a
második kocsira fértünk fel. Nagyon jófej két vezetőnk volt, indulás előtt
vettek fánkokat, támogatást gyűjtő fiataloktól, majd azzal kínálgatták az
utasokat, aztán megálltunk egy kisboltnál, egyikük itt bevásárolt, addig mi
várakoztunk a kocsiban, beszélgettek minden ismerős utassal, viccelődtek és
közben még a jegyeinket is elfelejtették érvényesíteni, így mehettünk később
még egy ráadás utat. Van útközben lehetőség le-és felszállásra, de a jegyár
ugyanannyi rövidebb útra is. Vagy, ha szerencsénk van, nem kerül semmibe…
|
Utazás a Cable Caron |
Érdemes a Cable Car múzeumba is
ellátogatni. Ez nem csak egy történeti múzeum, ahol a kábeles villamos
múltjával ismerkedhetünk, hanem itt láthatjuk működés közben a kerekeket, amik ma
is mozgatják a kábeleket, amiken a kocsik futnak.
|
A gépház a múzeum része |
|
Cable Car rendszer felépítése |
Előző
Megjegyzések
Megjegyzés küldése