Utazás a Cable Caron


Ha San Franciscóban járunk, sehogy sem tudjuk elkerülni a kábelek vontatta villamost, a híres cable cart. Nem is lenne érdemes, a város fő látványosságai közé tartoznak, talán még a Golden Gate hídnál is híresebbek. Az 1870-es években alakították ki a cable car rendszert a városban, amire azért volt szükség, mert a 43 dombon elhelyezkedő San Francisco utcáit térképen rajzolták egyenesre, így nagyon meredekek lettek, amiken a ló vontatta kocsik nehezen tudtak közlekedni. Egészen a villamosok megjelenéséig (1892) töretlen volt a népszerűségük. Folyamatosan kezdték leépíteni a vonalakat, majd az 1906-os nagy földrengésben és tűzben a vonalak, kocsik nagy része és az áramellátó épület is tönkre ment. Mivel a villamosok a nagyon meredek lejtőkön nem tudtak közlekedni, még szükség volt a cable carra, helyreállítottak néhány vonalat, de a buszok megjelenésével, 1947-ben végleg le akarták állítani a használatukat. Szerencsére a város lakói összefogtak és megmentették a cable cart. 

Cable Car halad lefelé a meredek lejtőn
A kiépítésük és a működtetésük is rengeteg költséggel jár, valószínűleg ezért nem is lehet őket a hagyományos jegyekkel és bérletekkel használni. Míg a történelmi villamosokon, vagy a hagyományos buszokon 2,5 $ egy út, vagy 5 $ egy napijegy, a cable caron egy út 7 $-ba kerül.

Elővételben váltott Cable Car jegyek
Ma három vonalon lehet utazni. A legnépszerűbb két vonal egy megállóból (Powell Station) indul, a Market Street felől és sokáig közös vonalon haladnak, majd kettéválnak, de mindkettő a Fisherman’s Wharfhoz közel áll meg. Ha a Powell station-nél szállunk fel, nem is tudunk választani, melyik állomáshoz akarunk utazni, mert hosszú sor várakozik és mire sorra kerülünk, örülünk, hogy felülhetünk egy kocsira, nem fogunk kiállni a sorból, hogy másik kocsival utazzunk és 3-4 sarokkal odébb szállhassunk majd le a végállomásnál.

Hyde Street végállomás
Mi korán reggel utaztunk a cable caron, akkor sok helyi is használta, és kevés turista, de még így is csak a második kocsira fértünk fel. Nagyon jófej két vezetőnk volt, indulás előtt vettek fánkokat, támogatást gyűjtő fiataloktól, majd azzal kínálgatták az utasokat, aztán megálltunk egy kisboltnál, egyikük itt bevásárolt, addig mi várakoztunk a kocsiban, beszélgettek minden ismerős utassal, viccelődtek és közben még a jegyeinket is elfelejtették érvényesíteni, így mehettünk később még egy ráadás utat. Van útközben lehetőség le-és felszállásra, de a jegyár ugyanannyi rövidebb útra is. Vagy, ha szerencsénk van, nem kerül semmibe…

Utazás a Cable Caron
Érdemes a Cable Car múzeumba is ellátogatni. Ez nem csak egy történeti múzeum, ahol a kábeles villamos múltjával ismerkedhetünk, hanem itt láthatjuk működés közben a kerekeket, amik ma is mozgatják a kábeleket, amiken a kocsik futnak.


A gépház a múzeum része

Cable Car rendszer felépítése
Előző

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések